Apps zijn al sinds de introductie van de iPhone (en zelfs daarvoor) een bekend fenomeen. Business apps zijn minder lang bekend, maar steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van zo’n business app in. BYOD (Bring Your Own Device) is de laatste jaren steeds populairder geworden en werd gestimuleerd vanuit veel bedrijven. Ook de introductie van onbeperkt data abonnementen heeft bijgedragen aan de populariteit van business apps. Maar wat voor meerwaarde kan zo’n business app nu precies hebben? En waarom zou u er in investeren? In deze blogpost probeer ik dat duidelijk voor u te maken.

Mogelijkheden

De mogelijkheden van business apps zijn in theorie eindeloos. We vlogen in 1969 voor het eerst naar de maan met een computer die minder krachtig was dan de eerste iPhone’s en we zijn inmiddels alweer 11 jaar verder. In theorie zouden we dus met één iPhone naar de maan kunnen, moet je nagaan wat de apps voor jouw bedrijf kunnen doen! Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, meestal zal de winst vooral zitten in een aantal kleine optimalisaties die samen een grote kostenbesparing (of winsttoename) tot gevolg hebben. Zo kan het bijvoorbeeld veel tijd schelen als iemand in een werkplaats niet steeds naar de computer hoeft te lopen om iets in te voeren, maar dat hij dit direct op zijn smartphone kan doen. Nu is dit weer een voorbeeld van een extreem kleine optimalisatie, maar alle kleine beetjes helpen. Vaak zullen alle processen bekeken moeten worden, voordat een goede business app gebouwd kan worden.

De echte waarde voor business apps zit vaak in het aan elkaar knopen van meerdere systemen. Stelt u zich voor dat u een klant relatie beheer systeem (CRM-systeem) gebruikt wat los staat van uw warehouse management systeem (WMS). Uw mensen zullen dan eerst een klant op moeten zoeken in het CRM-systeem voordat ze vrachtbonnen kunnen maken via het WMS. Mocht een business app deze twee systemen aan elkaar koppelen, dan is het voor uw mensen eenvoudig de juiste klant te selecteren.

Bovendien kan dit voorbeeld twee kanten op werken. De business app zou uitgebreid kunnen worden naar een beheersysteem voor uw klanten. Zo kunnen klanten hun eigen data beheren in uw CRM-systeem en direct zien welke orders onderweg zijn, of zelfs orders annuleren. Directer communiceren met uw klanten is bijna niet mogelijk. De mogelijkheden zijn echt eindeloos met business apps, de vraag is alleen of u, uw mensen en uw klanten er klaar voor zijn en er op zitten te wachten om toegang te krijgen zoveel informatie. Om deze reden is het vaak ook beter om de business app incrementeel te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat je één keer een basis met relatief weinig functionaliteiten ontwikkelt en gaandeweg iedere week/maand functies toevoegt aan de app.

Voordelen incrementele ontwikkeling

Het grote voordeel van dit proces is dat de acceptatie vele malen hoger ligt, dan wanneer je in één keer een volledig nieuwe manier van werken invoert. Daarnaast kun je op deze manier de kosten spreiden over meerdere weken/maanden en alleen betalen voor de geïmplementeerde functionaliteiten. Het gefaseerd ontwikkelen en implementeren van business apps lijkt een geschikte manier om dit te doen, maar het heeft ook nadelen.

Nadelen incrementele ontwikkeling

Nadelen van een incrementele ontwikkeling ten opzichte van bijvoorbeeld een “big bang” implementatie (in één keer alles ontwikkelen) zijn er ook. Het grootste nadeel is dat de kans bestaat uw mensen de business app niet gebruiken. Doordat uw mensen steeds zien dat er maar een kleine optimalisatie doorgevoerd wordt, kunnen zij denken dat de meerwaarde voor hen om de app te gebruiken te klein is om dat ook daadwerkelijk te doen. Dat zou betekenen dat de business app totaal geen meerwaarde meer heeft voor uw organisatie. Om dit te voorkomen kunt u uw mensen verplichten de business app te gebruiken, maar dit kan ook voor frustraties zorgen (zeker in het begin). Een ander nadeel is de lange tijd die het duurt om de volledige business app te ontwikkelen en u dus iedere maand met kosten zit voor het ontwikkelen van nieuwe onderdelen, maar ook met de kosten voor het onderhoud van bestaande onderdelen. De nadelen lijken misschien de voordelen te overschaduwen, maar dit is niet helemaal waar.

Optimale oplossing

Het is vaak niet zo zwart-wit als ik hier nu schets, en dat is ook maar goed! De beste oplossing is het ontwikkelen van de basisfunctionaliteiten van tevoren en later naar wens functies toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat u zowel alle voordelen van het incrementeel ontwikkelen van een business app meepakt, als de voordelen van het in één keer implementeren van de app. Daarnaast lost het ook direct een aantal problemen op. Uw mensen zullen eerder geneigd zijn om de business app te gebruiken, omdat het voor hen niet een hele grote verandering is, maar wel genoeg om de meerwaarde in te zien. Daarnaast kunnen zij nu betrokken in worden in welke functionaliteiten zij graag terug zouden zien in de app, waardoor ze nog efficiënter kunnen werken.

Conclusie

Het ontwikkelen van een business app kan een grote meerwaarde voor uw organisatie opleveren, als de ontwikkeling en implementatie op de juiste manier worden aangepakt. Een business app laten bouwen die niet wordt gebruikt is zonde. Door incrementeel de business app van nieuwe functionaliteiten te voorzien is het wel mogelijk om snel meerwaarde te creëren met deze business app. Heeft een klant een goed idee, waar u ook echt iets mee kunt? Dan kan dit vaak op korte termijn geïmplementeerd worden en heeft niet alleen de klant die het aandroeg er iets aan, maar ook al uw andere klanten. Ditzelfde geldt natuurlijk voor uw mensen. Bent u geïnteresseerd geraakt in wat een business app voor uw organisatie kan doen? Neem contact op voor een vrijblijvend advies gesprek!

Privacy Preference Center